اتاق مشاوره پزشکی

ورود کاربر

خلاصه آمار سایت

خانه

به بهانه نزدیک شدن سال نو: خانه تکانی بکنید اما بدون کمر درد !!

برای رسیدن به سال جدید گذر از یک مرحله دشوار برای هر ایرانی گریز ناپذیر است: خانه تکانی! فعالیت خانم ها در خانه تکانی و معمولا عدم همراهی موثر آقایان باعث ایجاد فشار مضاعفی بر خانم ها می گردد. از این رو ضمن توصیه به خانم های آپارتمانشین برای حفظ خونسردی و مدیریت  سایر اعضای خانواده برای مشارکت در این موضوع مهم و حفظ سلامت خود، به آقایان نیز توصیه اکید در همراهی در این سنت زیبای ایرانی را داریم. 

 

خانمی که دست به کمر ایستاده و ابروهایش را درهم گره کرده. اشتباه نکنید! این تصویر یک زن عصبانی نیست. اخمش از کمردرد است و دستانش عضلات پشت کمر را فشار می دهند تا بلکه کمی از گرفتگی و درد آنها کم شود….
این اتفاق تقریبا هر سال بعد از خانه تکانی شب عید برای اکثر خانم ها تکرار می شود. شاید بعضی ها حتی بعد از یک تمیزکاری معمولی هم دچار چنین مشکلی بشوند.
ستون فقرات مجموعه ای از عضلات، لیگامان ها، تاندون ها و نیز مهره های کمری است. انسان به کمک این مجموعه پیچیده قادر است بالاتنه را به طرفین و نیز به سمت عقب و جلو حرکت بدهد. علاوه بر آن فشار حاصل از وزن بخشی از بدن به همین ستون فقرات وارد می شود.

وقتی کمر تحت کشش یا چرخشی ناگهانی قرار بگیرد فرد دچار کمردرد می شود. حتی ضربه های کوچک یا حرکت های غلط و سریعی که فرد متوجه آنها نیست، می توانند به ستون فقرات آسیب برسانند و باعث دردکمر بشوند. درواقع پس از چنین حوادثی بدن سعی می کند آسیب وارده را به نحوی جبران کند. اسپاسم های عضلانی یا کشیدگی و التهاب لیگامان ها و تاندون ها، همگی بخشی از این جبران محسوب می شوند. بیشتر اوقات کمردرد به دنبال فعالیت بدنی و کار زیاد و البته به دلیل تکنیک غلط کار کردن به وجود می آید. این کمردردهای به اصطلاح معمولی پس از یکی، دو هفته بهبود پیدا می کنند. اما اگر فردی به جز درد در کمر علایمی مانند بی حسی، گزگز کردن یا کاهش قدرت عضلانی در اندام تحتانی پیدا کرد احتمالا مشکل جدی تر وجود دارد.

شیوه های صحیح کار کردن

وقتی صحبت از عید و سال نو باشد کمتر خانمی رضایت می دهد که خاک ها و کثیفی های سال قبل در خانه اش جا خوش کنند. خانه تکانی حتی به قیمت کمردردهای بعد از آن، باز هم باید به طور کامل انجام می شود. اما کارشناسان معتقدند با بالا بردن دانسته های خود می توانیم خود را از چنین دردسرهایی نجات دهیم. با آگاهی از نحوه برخورد صحیح با عضلات و مفاصل بدن هنگام کار کردن، می توان از بروز بسیاری از آسیب ها و دردها جلوگیری کرد.

فکر کنید می خواهید وسایلی را که روی زمین ریخته جمع کنید. اکثر ما آموخته ایم که بدن را از قسمت کمر خم کنیم و به اصطلاح هنگام انجام چنین کارهایی «دولا» می شویم. اما این عادت غلط است و باعث آسیب به مهره های کمر و دیسک های بین آنها می شود. برای انجام چنین کارهایی بهتر است کمر را صاف نگه داریم و زانوها را خم کنیم. با انجام چنین تکنیکی هم به کارها می رسیم و هم کمردرد نمی گیریم.

تمیز کردن کف زمین هم یکی دیگر از کارهای پرزحمت هنگام خانه تکانی است. بهترین راه این است که این کار را به کمک یک تی یا پارچه خیسی که نوک یک جاروی بلند بسته می شود، انجام داد. در این حالت کمر راست نگه داشته می شود و تی یا جارو به کمک بازوها تکان می خورد. اما نکته مهم این است که با هر دو دست همزمان کار کنیم. چون اگر تی یا جارو فقط با یک دست حرکت داده شود، عضلات کمر در سمت مخالف دچار اسپاسم می شوند که نتیجه آن کمردرد و گرفتگی کمر است. البته بعضی ها ترجیح می دهند که خم شوند و کف زمین را با دست بشویند. این افراد باید سعی کنند بدنشان هنگام کار کردن حالتی شبیه به چمباتمه زدن پیدا نکند. یعنی باید کمر را صاف نگه دارند و روی زانوهای خود بنشینند. اگر یک بالش کوچک زیر زانوها گذاشته شود، مفصل زانو هم آسیب نمی بیند.

یکی از آسیب رسان ترین کارها، چرخش ناگهانی کمر است. به خصوص وقتی بار سنگینی حمل می کنید باید مراقب حرکت های کمر خود باشید. وقتی باری در دست دارید و قرار است به سمتی دیگر بچرخید همیشه اول پاها را جابه جا کنید.

صاف نگه داشتن گردن و حفظ سلامت مهره های گردنی هم در جلوگیری از کمردرد نقش دارد. خیلی ها عادت دارند همزمان با انجام کارهای خانه، گوشی تلفن بی سیم را بین سر و شانه خود نگه دارند و صحبت کنند. ممکن است با این کار دست ها آزاد باشند و کارها سریع تر تمام شوند. اما فشار حاصل از کج نگه داشتن مداوم سر باعث کشیدگی عضلات دور مهره ها و نهایتا ایجاد درد در بخش کمری می شود.
پیشگیری

نکاتی وجود دارد که رعایت آنها قبل از شروع یا حین انجام کارهای خانه، از آسیب به عضلات و مفاصل کمر جلوگیری می کند.
• قبل از شروع:

اولین قدم گرم کردن بدن است. درست مانند مواقعی که قرار است ورزش خاصی انجام دهید، قبل از شروع کردن کارهای خانه هم بهتر است نرمش کنید. اگر اهل ورزش و نرمش نیستید، می توانید ۱۰ دقیقه سریع راه بروید. این کار در محیط خانه هم امکان پذیر است و لازم نیست حتما به خیابان یا پارک بروید. • حین انجام کار:

وقتی تمیزکاری خانه را شروع می کنید، بهتر است همیشه یک چهارپایه کوچک دم دست داشته باشید. می توانید به جای خم شدن برای انجام برخی کارها، روی این چهارپایه بنشینید تا فشار کمتری به کمر و زانوهای شما وارد شود. استفاده مهم دیگری که از این چهارپایه می کنید، هنگام انجام کارهایی مانند ظرف شستن است که نیاز به ایستادن طولانی مدت دارند. وقتی قرار است زیاد سرپا باشید، پاهای خود را به نوبت روی چهارپایه بگذارید. هر پا را حدود ۴ تا ۵ دقیقه روی چهارپایه و بالاتر از پای دیگر نگه دارید. این کار باعث انقباض و شل شدن متناوب عضلات می شود و فشار وارد به مفاصل را کمتر می کند. یادتان باشد هیچ وقت حین انجام کار قوز نکنید و شکم خود را بیرون ندهید. ممکن است در کوتاه مدت فکر کنید قوز کردن خستگی کمر شما را می گیرد. اما این کار باعث آسیب به عضلات و لیگامان های دور مهره های کمر می شود و ممکن است عوارض خطرناکی داشته باشد. برای رفع خستگی حین انجام کار می توانید از کمپرس یخ، کمپرس آب گرم و نیز حرکت های کششی استفاده کنید. کمپرس هایی که حالت ژل مانندی دارند را می توان در اکثر داروخانه ها پیدا کرد. این کمپرس ها را در فریزر نگهداری کنید و هنگامی که احساس کردید کمر شما خسته شده، کیسه کمپرس را روی کمر خود بگذارید. یادتان نرود که بین پوست بدن و کیسه کمپرس یخ حتما حوله یا پارچه ای ضخیم قرار دهید. چون در غیر این صورت پوست شما دچار نوعی سوختگی به دلیل سرمای شدید می شود. به جز کمپرس یخ می توانید از کیسه آب گرم هم استفاده کنید. اگر ناحیه کمر را ۲۰ دقیقه در مجاورت گرمای ملایم قرار دهید، درد و خستگی آن تسکین پیدا می کند. البته اگر جزو افرادی هستید که سابقه کمردرد دارند، بهتر است از همان یخ استفاده کنید چون کمپرس یخ جلوی عود مجدد بیماری را می گیرد. • در پایان:

پس از تمام کردن کارهای خانه همیشه چند حرکت کششی انجام دهید. این حرکات عضلات و لیگامان ها را انعطاف پذیرتر نگه می دارند. علاوه بر آن باعث کاهش فشار وارده روی مهره ها می شوند و خون رسانی را هم بهتر می کنند. بنابراین از خشکی کمر و محدودیت دامنه حرکات پیشگیری می کنند که نتیجه نهایی آن جلوگیری از درد و گرفتگی کمر خواهد بود.

تقریبا از یک ماه مانده به شروع سال جدید، در و دیوار شهر نزدیک شدن بزرگترین جشن باستانی ایران را نوید می‌دهد.

"پیشینه نوروز و آئین‌هایش به قرن 12 پیش از میلاد می‌رسد؛‌ یعنی زمانی که جمشید، پادشاه اسطوره‌ای ایران، جشن آغاز بهار را نوروز نامید و از آن زمان، حدود بیست و پنج قرن است." که ایرانیان آغاز سال جدید را جشن می‌گیرند "زرتشتیان اعتقاد داشتند که به هنگام نوروز، فرشتگان حامی هر خانواده به خانه آنها می‌آیند، بنابراین سعی می‌کردند آن را کاملاً‌ تمیز کنند تا نهایت احترام را نسبت به آنها به جا بیاورند. "

انگیزه دیگر برای انجام خانه‌تکانی در روزهای پایانی سال، این بود که چون نوروز، روز نو است، پس باید در این روز همه چیز نو و جدید باشد، البته نو در زندگی ایرانیان مفهوم اسراف و بی‌ارزش بودن اشیای قدیمی را نداشت و ندارد، بلکه هر چیز پاک و تمیزی نو تلقی می‌شود و هر وسیله ناپاک و بی‌کاربردی، کهنه. به هر حال، در آخرین ماه سال، همه ، با نظافت و دور ریختن وسایل کهنه و ترمیم و تعمیر خانه، زندگی را نو می‌کنند تا سبک بال و آسوده خاطر به پیشواز نوروز بروند.

در زمان حال نیز از پشت بام برخی خانه ها فرش های شسته شدۀ آویزانی را شاهدیم که نوید پاکی و بشارت پاکیزگی می دهند ، پنجره‌هایی که دیگر پرده‌پوش نیستند و یا دست‌هایی که غبار و آلودگی را از روی شیشه‌ها می‌زدایند، همه و همه بوی عید را تا عمق جان فرو می‌برند. دارا یا ندار، پایین شهر یا بالای شهر، به هر حال پیش از فرا رسیدن نوروز، خانه‌ها باید تکانده شود و در بیشتر خانه‌ها، خود اعضای خانواده کار نظافت را بر عهده می‌گیرند.

خانه تکانی نقش بسزایی نیز در روح و روان آدمی دارد."دکتر سیدابوالقاسم مهری‌نژاد، روانشناس،‌ معتقد است: نظافت و نظم دادن به وسایل بویژه تغییر رنگ‌ها و ایجاد تنوع در دکورخانه، تأثیر مثبتی بر روحیه انسان‌ها دارد و زندگی را از یکنواختی خارج می‌کند: تنوع و تمیزی محیط اطراف در پیشگیری از خمودگی و افسردگی نیز بسیار تأثیرگذار است. بنابراین یک خانه تکانی ساده، سلامت روان فرد را تا حد زیادی تأمین می‌‌کند.

این استاد دانشگاه توجه به یک نکته را در این میان ضروری می‌داند: اگر این نو کردن و تنوع بخشیدن، مستلزم آن باشد که فرد مشکل مالی پیدا کند یا زیر بار قرض برود و در نتیجه دچار استرس شود، می‌تواند پیامد عکس داشته باشد، مثلاً فرد پرخاشگر شود، و یا سازگاری‌اش با اطرافیان کاهش یابد. پس انجام خانه تکانی باید متناسب با توان اقتصادی خانواده باشد."

مأموران شهرداری نیز طبق معمول هر سال مضاف بر پاکیزه ساختن معابر و درختکاری وغیره مشغولِ رنگ آمیزی جداول و زدودن بر چسب های تبلیغاتی از درب های  منازل ، مغازه ها و دیوارها و غبار روبی سطح شهرند از کیوسک تلفنهای همگانی  گرفته تا الی آخر ، که همگی نقش بسزایی  در زیبا سازی چهرۀ شهرمان دارد.و نوعی خانه تکانی برای شهرمان است.

 

"آیا براستی ما با مشاهدۀ هجوم اینهمه پاکیزگی و غبار روبی ،چندی نیز به یاد زدودن غبار و زنگار از دل خود هستیم؟ که  این هم باز بستگی به عیار دلها دارد. بستگی به اینکه چقدر برای  عیار دل خویش ارج می نهیم و اینکه آیا به خزانی که پشت سر نهادیم اندیشیده ایم یا خیر؟ و آیا باور کردیم هر انسانی خزانی دارد؟

 اگر به برگ ریزان خزان های هر ساله بیاندیشیم، به یاد می آوریم که خزانی در راه داریم و می بایست قدر بهارها را بدانیم. کدورت از دلها بشوییم که فرصت برای در کنار عزیزان بودن بسیار محدود و ناچیز است و از یاد نبریم ما برای تکامل معنویّت درون، نیاز به خانه تکانی دل از طریق استغفار و با هم بودن از طریق آشتی داریم. " پس بیائید پیش از تکاندن خانه های آجری و سیمانی و سنگی به تکاندن خانۀ دلهای مان  بپردازیم ، به مصداق :

یا مقلب القلوب و الابصار
یا مدبر اللیل والنهار
یا محول الحول والاحوال
حول حالنا الا احسن الحال.

 

ه چیز در مورد "قلب"

خانه تکاني از رسوم قديمي ايرانيان در آستانه عيد نوروز است. مدتي مانده به نوروز، خانه‌ ها از بالا تا پايين شسته و رفته شده و برق انداخته مي‌ شوند. اما در اين ميان رعايت نکات ايمني و گوش سپردن به توصيه‌ هاي متخصصان نيز لازم است.

فعاليت زياد بيماران قلبي هنگام خانه‌ تکاني، احتمال حملات قلبي و مغزي را افزايش مي ‌دهد.

فوق تخصص قلب و عروق دکتر محمد رضا محمدحسني گفت: فعاليت زياد مبتلايان به بيماري ‌هاي قلب و عروق هنگام خانه تکاني مي ‌تواند باعث افزايش فشار خون و بروز حملات قلبي و مغزي ‌شود.

دکتر محمد رضا محمدحسني افزود: بيماران قلبي بايد به اين نکته توجه داشته باشند که ضربان قلب آن‌ ها بايد متناسب با سن ‌شان افزايش يابد. ضربان قلب افراد از کم کردن سن ‌شان از عدد 220 به دست مي‌ آيد. به عنوان مثال، حداکثر ضربان قلب يک فرد 40 ساله 180 است.

وي تاکيد کرد: مبتلايان به بيماري ‌هاي قلبي و عروقي بايد فشار خون خود را کنترل و از انجام ورزش به صورت ناگهاني و بدون مشورت پزشک در تعطيلات نوروزي خودداري کنند.

اين فوق تخصص قلب و عروق درباره تغذيه بيماران قلبي تاکيد کرد: اين افراد بايد از مصرف خوردني‌ هاي پرچرب، سرخ کرده و حاوي مواد افزودني و نمک زياد خودداري کرده و از غذاهايي استفاده کنند که حاوي ميوه و سبزيجات بيشتري هستند.

محمد حسني در پايان به بيماران قلبي توصيه کرد که مکان‌ هاي داراي هواي پاکيزه ‌تر را براي مسافرت ‌هاي نوروزي انتخاب کنند.


استفاده از مقادير زياد مواد شوينده نظير وايتکس و جوهرنمک در مکان‌ هاي فاقد تهويه مناسب هوا، مي ‌تواند به مخاط دستگاه تنفسي فوقاني (حلق و بيني) و دستگاه تنفسي تحتاني (ريه‌ ها) آسيب جدي وارد کند.
 
 
منبع: http://goohartaj.blogfa.com/post/16
نویسنده مقاله:

فایل متن مقاله